keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Joka uniinsa uskoo, se varjoaan pelkää...




Maailman sivu on ollut olemassa ihmisiä, jotka tulkitsevat ihmisten unia. On julkaistu kirjoja, joissa luetellaan aakkosjärjestyksessä minkä symboli tietty asia, esine tms. on.

Tänä päivänä internet on tietysti täynnä unien tulkintaa. Sivuja riittää.


Näen melko usein samoja unia; tai unia, joiden sisältö on enimmäkseen sama. Eli eri versioita samasta aiheesta.

Yksi unista on sellainen, missä olen jättänyt auton (toisinaan polkupyörän) tiettyyn paikkaan. Kun tulen takaisin (toisinaan vasta päiviä myöhemmin), auto tai pyörä ei ole siellä, tai en muista tarkasti paikkaa, mihin olen sen jättänyt. Uskon sen olevan varastettu tai pelkään olevani jotenkin sekaisin.  Yleensä herään kesken tuon unen.

Toinen, toistuva uni on sellainen, missä olen esim. koulussa tai työssä, ja minulla on suussa purukumi.
Yritän ottaa sen pois, mutta se venyy ja venyy, tarttuu sormiin, mutta ei lopu suusta.  Hassuinta on,  että ennenkuin herään, ehdin ajatella: Nyt se todella tapahtui! Sitten, onneksi, herään ja huokaan helpotuksesta.
Pari muutakin,  toistuvaa unta on: yhdessä olen kävelemässä luontopolulla, kun suuntamerkinnät loppuvat, ja eksyn. Toisessa olen myöhässä koulusta, ja sen sijaan että myöhästyisin, päätän jäädä kotiin ja sanoa äidille olevani sairas.  Molemmista unista herään, ja huokaan helpotuksesta. Se oli vain unta.

Psykologi tai psykiatri voisi luultavasti selittää syyt em. uniin. Ilmeisesti olen - tai pelkään olevani - elämässäni jotenkin "hukassa". Purukumiuni taas ehka tarkoittaa, että pelkään, ettei minua kuunnella tai että en tule ymmärretyksi. Sekin on paljon mahdollista...

Aivan ilmeistä on, että (usein) tiedostamattomat pelot tulevat uniin.  Kannattaako unia sitten tulkita? Luultavasti ei, mikäli ei näe esim. painajaisunia, jonkin traumaattisen kokemuksen (sota, väkivalta, jne) vuoksi.

Luvalla sanoen (mistähän muuten tuo sanonta tulee?!), jotkin aakkoselliset unien selitykset vaikuttavat miltei koomisilta:

"Miekka unessa:

Symboloi miehisyyttä. Mikä mahtaa olla miekan kunto?"

Aikoinaan naapurinani oli nainen, jonka kerrottiin nähneen unta, jossa hänen kuollut miehensä oli sanonut, ettei vaimo saisi myydä hänen jälkeenjättämäänsä autoa, ennenkuin mies (unessa) antaisi luvan.
Siellä se ruostui, pihalla. Vuosi vuoden jälkeen.   Kunnes oli vaimon vuoro mennä manan majoille.
Luultavasti perikunta sitten  antoi viedä romun pois. Tai myivät vasta  ajokorttinsa saaneelle, nuorelle pojalle harjoitteluautoksi. Jotta tämä voisi  saada aikaan vauhtia ja vaarallisia tilanteilla autolla, jonka tekniikka oli  vanhentunut ja kunto huono.

Monet ihan tavalliset, "normaaleilta" vaikuttavat ihmiset uskovat uniin, enteisiin, kaikenlaiseen paranormaaliin. Enkeileihin, kuolleisiin, jotka ovat ympärillämme.  Uskokoot. 
 Minä uskon mitä näen. Ja siihenkin varauksella. Ei vain kuvia manipuloida. Meitä kaikkia manipuloidaan.  Tämän päivän totuus on huomisen valhetta, ja päin vastoin. 
 Kauniita unia!

1 kommentti:

  1. En usko unien tulkintaan, mutta mulla on myös vakkariunia...ennen oli neljä, mutta enää kaksi.
    Olin kahdessa eri unessa menossa ystävän luo...siis kahden eri ystävän, kahdessa ihan eri maassa...mutta en löytänyt perille (ja oikeasti ihan takuulla osasin reitin kumpaankin paikkaan) eli olin eksyksissä. Kumpikin uni loppui, kun kyseiset kaverit muuttivat, toinen 1998 ja toinen 2003.
    Ne kaksi jäljellä olevaa toistuvaa voi hyvin ja näyttäytyy aina välillä...mitäköhän täytyy tapahtua, että loppuvat...

    VastaaPoista

Bates Motel